Refugees Welcome to Søndre Nordstrand må få et nytt sted å være

Publisert av: audun.westad Publisert: 04. november 2023
Oppdatert: 04. november 2023
Lesetid: ca. 2 min

Det står å lese i Nordstrands Blad at Refugees Welcome to Søndre Nordstrand må flytte ut av det røde huset sitt på Sloreåsen, da det er blitt besluttet av OBY å skulle bli revet. Vi i SV har også blitt kontaktet av Refugees selv hvor de spør etter hjelp.

Refugees er en type initiativ vi i SV er veldig glad for at finnes og det er viktig for oss at dette ikke betyr slutten for arbeidet de gjør.

I artikkelen i Nordstrands Blad står det at det ikke finnes ledige lokaler. Dette vil vi ha full klarhet i og vi vil at dette sjekkes ut og besvares til Bydelsutvalget. Derfor har vi sendt inn følgende spørsmål til administrasjonen:

Refugees Welcome to Søndre Nordstrand står i fare for å bli bostedsløse fra 01.02.2024 nå som Storåsveien 35, det røde huset ved Sloreåsen, hvor de holder til, skal rives etter beslutning fra OBY. At et initiativ som Refugees Welcome to Søndre Nordstrand står i fare for å bli borte for bydelen er svært uheldig, spesielt nå i dyrtid og vi vet at det skal bosettes flere flyktninger i bydelen fremover. Dette er en type initiativ vi som bydel må jobbe for å beholde. Derfor lurer vi i Søndre Nordstrand SV på om administrasjonen vet om det finnes noen ledige lokaler for midlertidig eller permanent bruk i bygningsmassen vi rår over som kan brukes? Eventuelt om administrasjonen er kjent med andre aktuelle bygg?

Vi i SV er klare for å følge denne saken og ønsker å jobbe for at Refugees finner et nytt sted å være i bydelen vår. Vi vet at det er flere parti som engasjerer seg i denne saken og sammen må vi prøve å finne en god løsning.

Hele artikkelen i Nordstrands Bland finner du her: https://www.noblad.no/frivillige-ma-ut-innen-1-februar-vi-er-fortvilet/s/5-56-749568