Fest og protest – Søndre Nordstrand Pride!

Publisert av: audun.westad Publisert: 27. juni 2023
Oppdatert: 27. juni 2023
Lesetid: ca. 2 min

Gjennom hele juni feirer vi over hele landet skeiv kjærlighet og mangfold. Pride er ikke bare en feiring av frihet, det er protest mot diskriminering, hat og utestengelse. Et år etter terroren i Oslo sentrum er markeringen av pride viktigere enn noen gang.

I en mangfoldig bydel som Søndre Nordstrand er det mange som har opplevd og opplever å bli utestengt, diskriminert og utsatt for hatefulle ytringer på grunn av den man er, hvordan en ser ut, hva man tror på eller hvem man elsker. Noen har flyktet fra totalitære regimer i andre land, mange opplever rasisme og SIAN brenner det en har kjært i våre gater.

Et av de mange Pride-flaggene som vaier i Søndre Nordstrand nå i juni

Markering av pride er viktig for å vise at vi ønsker alle velkommen i bydelen vår. Alle i vår bydel skal være trygge. Vi er glade for at skoler og borettslag over hele Søndre Nordstrand heiser prideflagget denne måneden. Særlig viktig er det at barn og unge lærer hvorfor dette er viktig og står opp for mangfold.

Fra Oslo SVs program:

Vi ser stadig at Oslo ikke er den inkluderende byen vi ønsker at den skal være, og at vi fortsatt har en vei å gå når det kommer til trygghet og frihet. Angrepet 25. juni 2022 viste tydelig at skeive, personer som bryter med normer for kjønn og seksualitet, fortsatt blir utsatt for hatkriminalitet, diskriminering og vold. Skeive med etnisk minoritetsbakgrunn er særlig utsatt for diskriminering og hets, og vi vil styrke arbeidet for å motkjempe dette.

Vi i Søndre Nordstrand SV vil alltid stå opp for mangfold. Ingen er fri før alle er fri, og pride handler om oss alle. Vi oppfordrer alle til å heise pride-flagget de siste dagene av juni, og gå i pride-paraden i Oslo sentrum på lørdag. Vi oppfordrer alle til å stå sammen mot hat, diskriminering og utenforskap.

Hvis du vil gå sammen med SV i paraden på lørdag så har vi plass nummer 120. Oppmøte klokka 12.30 i Platous gate, men bare hopp inn om du ser oss.

Vi har meldt inn parolene:

1: Bekjemp hatkriminalitet

2: Verdig helsetilbud til transfolk!

3: Pride er en kamp, vi gir oss aldri

4: You can’t pray the gay away