Ingen rasister i våre gater!

Publisert av: cato.ellingsen Publisert: 16. mai 2023
Oppdatert: 16. mai 2023
Bilde av Holmlia senter med banner: Velkommen til Holmlia senter

Vi ønsker felleskap og mangfold velkommen til Søndre Nordstrand, ikke hat og provokasjon!

SIAN har nok en gang varslet at de vil ha en av sine anti-islamske markeringer i bydelen vår. Det bør de ikke få lov til. Vi i Søndre Nordstrand SV er glade i politiske markeringer på våre gater, parker og torg, men SIAN sitt budskap har ingenting å gjøre der våre barn og unge må ferdes for å komme til butikk og bibliotek. Der de går for å komme hjem.

Fredag 26. mai planlegger SIAN det de selv kaller en antimuslimsvoldsmarkering med appeller på Holmlia Torg. Ytringsfrihet er et viktig prinsipp, og så lenge det SIAN sine medlemmer sier er innenfor lovverket så skal de selvsagt få lov til å finne steder der de kan fremføre sitt budskap. Holmlia torg er ikke et slikt sted!

Budskapet til SIAN er en direkte kamp mot verdiene, troen og identiteten til mange av Søndre Nordstrands innbyggere. Deres valg av sted og tidspunkt er en bevisst provokasjon overfor oss alle i #helesøndre. Det beste hadde kanskje vært å la dem stå i fred uten at noen brydde seg, men vi kan ikke la våre barn og unge se på at vi voksne ikke reagerer mot SIAN sine hatefulle ytringer. Vi kan heller ikke forvente at barn, unge og voksne som blir direkte rammet av deres provokasjon ikke skal markere sin motstand.

Om SIAN mot formodning får lov til å ha sin markering på Holmlia Torg vil vi i SV ta initiativ til og se på mulighetene for en anti-rasistisk fest på samme tidspunkt et annet sted på Holmlia. En tverrpolitisk markering av vår mangfoldige bydel.

Våre gater, parker og torg skal ikke ha plass til hatefulle ytringer. Vi ønsker mangfold og fellesskap velkommen til Holmlia og #helesøndre.

Ingen rasister i våre gater!

Grafikk med teksten "Sammen mot rasisme". Folk som står sammen i ring.