Opptrapping av helse- og sosialfaglig kompetanse i skolen

Publisert av: cato.ellingsen Publisert: 10. mai 2023
Oppdatert: 10. mai 2023
Lesetid: ca. 3 min
Oslo SV går til valg på en styrket helse- og sosialfaglig kompetanse i skolen og har programfestet opptrappingsplan.

 

Bilde av Cato

Vold og trusler er bare en av en lang rekker helse- og sosialfaglige utfordringer i skolen. Etter pandemien har det blitt satt søkelys på økende skolevegring blant barn og unge. Fortsatt hører vi om mobbing og utenforskap. Særlig i levekårsutsatte deler av byene våre er kompleksiteten av utfordringer stort. Fattigdom, utenforskap, rasisme, trangboddhet, flere uten utdanning og jobb, manglende fremtidsutsikter påvirker selvsagt barn og unge i deres oppvekst. 

Kompleksiteten i skolens oppgaver og utfordringer er stor. Samtidig er det fortsatt, med rette, et mål å ha en bred fellesskole med plass til alle. Dette er og skal være den arenaen der alle barn og unge møtes for lek og læring. Det er ikke vanskelige barn vi møter i skolen, det er barn som har det vanskelig. Vold i skolen må møtes med kunnskapsbaserte tiltak på lik linje med hvordan vi utvikler undervisning i matte, norsk og engelsk. 

Som den viktigste profesjonen i skolen står lærerne overfor en formidabel oppgave i møte med kompleksiteten av utfordringer. I de fleste eller alle andre velferdsarenaene er det anerkjent at tverrprofesjonalitet og tverrfaglighet er en sentral forutsetning for å møte komplekse utfordringer. Ofte hører vi fra ansatte i skolen, fra deres organisasjoner og også fra skoleledere at det er behov for bredere kompetanse og flere ansatte med annen profesjonsbakgrunn i skolen. Det etterlyses miljøterapeuter, barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere, psykologer og helsesykepleiere. 

Det finnes mye kunnskap om hvordan vi skal møte voldelig atferd. Denne kunnskapen hentes fra ulike fagområder og som ulike profesjoner innehar. Reaktive tiltak, som selve håndteringen av den voldelige atferden er bare en liten del av hva som skal til for et trygt arbeidsmiljø og godt læringsmiljø på skolen. 

Å forebygge voldelig atferd med fokus på livskvalitet og å sikre at alle barn og unge opplever meningsfulle aktiviteter og gode relasjoner er en helt sentral del av dette arbeidet. Når barn og unge utviser voldelig atferd eller skolevegring må det gjennomføres funksjonelle analyser for å sikre at vi har nok kunnskap om hvorfor barnet gjør som det gjør, hva barnet ønsker å kommunisere som vi voksne ikke forstår og hva som eventuelt skal til for å endre omgivelsene slik at barnet faktisk blir sett og hørt.

Arbeid for et tryggere arbeidsmiljø for lærere og et godt læringsmiljø for elever kan ikke være tilfeldig, prosjektbasert og kortvarig slik satsning på helse- og sosialfaglig kompetanse i skolen ofte er. SV i Oslo går til valg på en sterkere fellesskole som fremmer motivasjon, mestring og læringsglede som en av våre hovedsaker.

Vi ønsker flere ansatte i skolen og en styrket helse- og sosialfaglig kompetanse. Vi vil styrke laget til eleven og gjennomføre en opptrappingsplan for helse- og sosialfaglig kompetanse i skolen.

Screenshot fra Stortinget.no som viser spørsmålet til Cato

Jeg har som stortingsrepresentant stilt spørsmål til kunnskapsminister Tonje Brenna om dette nylig. Svaret peker i stor grad tilbake til kommunene. Det synes jeg er synd. Å overlate dette til kommunene uten klare føringer eller midler fører i liten grad frem. Heldigvis ønsker vi i SV i Oslo at dette skal være satsningsområde uavhengig av hva staten gjør, men det hadde vært fint med litt drahjelp.

Det er kanskje ekstra viktig med helse- og sosialfaglig kompetanse og en kunnskapsbasert tilnærming på skoler i levekårsutsatte områder. Ikke fordi elevene her er ekstra vanskelige, men fordi de ofte har det ekstra vanskelig. Kompleksiteten på disse skolene krever kompleks tverrfaglig kompetanse. Vi i Søndre Nordstrand går gjerne i front når det gjelder en tverrfaglig skole med satsning på helse- og sosialfaglig kompetanse, slik vi har gått i front i satsningen på gratis AKS. Det er bra for lærerne og skolelederne, det er bra for foreldre og andre pårørende, det er bra for alle elevene og ikke minst er det bra for de elevene som har det vanskeligst. 

Førstekandidat Søndre Nordstrand SV

Cato Brunvand Ellingsen

Vararepresentant stortinget